Skorstenstyper på ånglok. (Järnväg allmänt)
Vilken Cd/C med avkapat hyttak är det som går efter C7 1810 (JvmKDAJ03364).
Det fanns flera C-lok avställda vid denna tid, men taket är uppenbarligen avkapat.
Det kan ha varit samma lok som fortfarande stod tillsammans med C7-loket på denna bild. Alla C-loken verkar ha fått kapat hyttak. För transporten? Inte mindre än tio C skrotbeslutades 1952-07-22, samtidigt som C 1810, 1811 och 1816. Tendrarna saknades dock eller skulle kopplas till andra lok eller avställas i Örebro för framtida behov.C7-lokens pannor, som skulle avställas för försäljning, fann ingen köpare utan skrotbeslutades 1957-10-26. Panna C7 2295 skrotades i juli 1960 liksom pannan C4 1835 (som nämndes på annat ställe i tråden).
Det lär ha stått ett antal C-lok i Örebro avställda utan tendrar vid denna tid. Tendrarna var väl mer användbara. Någon C hade haft A-tender som tvättlok men det stod nog inte i Ör. På den länkade bilden syns det bättre att taket nog bara är avkapat för transporten. Inget av dessa lok torde fått OFWJ-hytt.
C-loken 528, 561, 614, 618, 621, 622 samt 735 stod 1/1-51 avställda utan tendrar. Under 1952 slopas C-loken 528, 556, 618, 621, 622, 735, 743, 744, 746 samt 748 men slopningen är inte verkställd. Inga C- eller A-tendrar anges som slopade under 1952.
Precis. C 743 och 744 hade också blivit av med tendrarna. Tendrarna C 552 och 1033 från lok C 556 resp. 746 skulle tillkopplas lok L 804 resp. 823 i Örebro. Tender A 1316 från lok C 748 skulle avställas i Örebro för framtida behov. C 734 hade för övrigt också A-tender, 1321.