Skorstenstyper på ånglok. (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Wednesday, October 11, 2023, 09:48 (479 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag tror att det är pannan från C4 1534.


Det stämmer nog. Litet märkligt att man sparade pannan när man skar ner loket 1950 men den kanske ansågs användbar.

Pannor som inte hade uppnått en viss ålder sparades ofta vid denna tid, för fortsatt användning eller försäljning.

Man låg efter med skrotningarna i Vislanda. I augusti 1953 stod 43 ånglok och väntade på skrotning därstädes enligt ett koncept till en skrivelse från distriktschefens kansli.

Pannan var ju inte heller så gammal, byggd av KVAB 1925 eller så. KJ rustade upp sina gamla lok 7 & 8 med nya pannor och ombyggnad från kompound till tvilling. KJ C 7 slopades direkt vid övertagandet medan 8 var kvar och fick SJ-nummer. Pannan har en T-slangkoppling mellan säkerhetsventilen och ångdomen något som den har även på bilden i drift. Var månne loket värmelok i slutet av KJ-tiden men rustades upp till trafiklok?


Hela tråden: