Skorstenstyper på ånglok. (Järnväg allmänt)
Vilken Cd/C med avkapat hyttak är det som går efter C7 1810 (JvmKDAJ03364).
Det fanns flera C-lok avställda vid denna tid, men taket är uppenbarligen avkapat.
Det kan ha varit samma lok som fortfarande stod tillsammans med C7-loket på denna bild. Alla C-loken verkar ha fått kapat hyttak. För transporten? Inte mindre än tio C skrotbeslutades 1952-07-22, samtidigt som C 1810, 1811 och 1816. Tendrarna saknades dock eller skulle kopplas till andra lok eller avställas i Örebro för framtida behov.C7-lokens pannor, som skulle avställas för försäljning, fann ingen köpare utan skrotbeslutades 1957-10-26. Panna C7 2295 skrotades i juli 1960 liksom pannan C4 1835 (som nämndes på annat ställe i tråden).
Det lär ha stått ett antal C-lok i Örebro avställda utan tendrar vid denna tid. Tendrarna var väl mer användbara. Någon C hade haft A-tender som tvättlok men det stod nog inte i Ör. På den länkade bilden syns det bättre att taket nog bara är avkapat för transporten. Inget av dessa lok torde fått OFWJ-hytt.
C-loken 528, 561, 614, 618, 621, 622 samt 735 stod 1/1-51 avställda utan tendrar. Under 1952 slopas C-loken 528, 556, 618, 621, 622, 735, 743, 744, 746 samt 748 men slopningen är inte verkställd. Inga C- eller A-tendrar anges som slopade under 1952.
Precis. C 743 och 744 hade också blivit av med tendrarna. Tendrarna C 552 och 1033 från lok C 556 resp. 746 skulle tillkopplas lok L 804 resp. 823 i Örebro. Tender A 1316 från lok C 748 skulle avställas i Örebro för framtida behov. C 734 hade för övrigt också A-tender, 1321.
1033 har ju en intressant historia genom att den ursprungligen var MöToJ 6, uthyrt och sålt till till MKontJ 5 och senare MKc 1033. Loket sålt till UWHJ som nr 19 och loket skrotat där men tendern kopplades till UWHJ 21 (Sa 1054) och kom tillbaka till SJ med detta. Bortkopplades och var därefter klassad som C-tender. Även pannan från MKc 1033 (MKc 1093) kom tillbaka till SJ men i UWHJ 11 (L8 1583) och fick ny identitet som L8 1862. Slopat 1946 och skrotat 1948.