Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 (Bana) (Bana)

av Peter Bolin, Sunday, November 05, 2023, 21:38 (307 dagar sedan)

Det har blivit dags för novemberomgången av Björn Alnebos bilder. Den här månaden besöker vi i tur och ordning Bråvallavägen, Vendevägen och Albanoområdet.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
YP-tågsätt passerar Bråvallavägen ca 1970.

[image]
Okänd X4p ankommer Bråvallavägen ca 1970.

[image]
X4p 44 lämnar Bråvallavägen ca 1970.

[image]
X4p 44 lämnar Bråvallavägen ca 1970.

[image]
YP-tågsätt ankommer Bråvallavägen ca 1970.

[image]
Hpl. Vendevägen ca 1970.

[image]
Roslagsvägen vid Albano ca 1970. Visserligen syns inget av Roslagsbanan på bilden, men eftersom den visar hur det såg ut i närområdet vid den tiden tar jag med den ändå. Området till vänster i bilden är i dag helt förändrat. Där ligger nu universitetets nya byggnader.

[image]
Roslagsvägen vid Albano ca 1970. Björn har nu riktat kameran åt andra hållet.

[image]
Lokdraget tåg passerar Albano ca 1970. Det måste vara här som den ursprungliga hållplatsen Universitetet öppnades några år senare. Var det möjligen 1974? Wikipediaartikeln (https://sv.wikipedia.org/wiki/Universitetets_station) innehåller ingen uppgift om det, men nedläggningen 2009 och invigningen av den nya stationen 2010 omnämns.

[image]
Okänd X4p + okänd passvagn + okänd X4p passerar Albano ca 1970. Den här bilden är för mig månadens höjdpunkt. Det framgår tydligt att det fanns två spår utan kontaktledning fram till magasinsbyggnaderna vid Albano. Var den ena av dessa, den med reklam för Svenska Dagbladet, magasin för tidningspapper från Hallsta pappersbruk? Jag har för mig att jag läst det någonstans. I många år fanns det graffitti med Stål-Långben på det magasinet.

Jag återkommer i december med fler bilder.

Hälsningar
Peter Bolin


Hela tråden: