Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 (Bana) (Bana)

av Peter Bolin, Monday, November 06, 2023, 17:06 (306 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till alla för som vanligt givande kommentarer. Jag väljer att skriva ett gemensamt svar i stället för att svara var och en.

Intressant att namnet Experimentalfältet levde kvar i Roslagsbanans värld så länge som fram till 1990-talet. Jag har tillbringat mycket tid i livet på Stockholms universitet sedan 1988, först som student och sedan som lärare, och för mig är Experimentalfältet en historisk benämning på området öster om Roslagsvägen där Stockholms universitet ligger i dag. Det fanns som Ulf P. nämner också en hållplats på Roslagsbanan med namnet Experimentalfältet som drogs in 1960.

Den sista resten av det som en gång var Experimentalfältet var Experimentalfältets trädgårdsskola som flyttade i början av 1960-talet. Det finns flera byggnader kvar från Lantbruksakademins och Experimentalfältets tid, men den verksamhet som bedrevs vid Experimentalfältet upphörde helt för över 60 år sedan.

Det geografiska området väster om Roslagsvägen på Björns bilder heter Kräftriket, men vad heter området norr om Björnnäsvägen/Greta Arwidssons väg och söder om universitetet (Södra husen)? Jag har under alla år kallat det för Albano. Kallades det för Experimentalfältet även utanför Roslagsbanans värld så sent som 1970?

Visst är det en ”sjua” med passvagn och inte ett lok på bilden tagen strax söder om bron över Roslagsvägen. Tack för korrigeringen. Tack även till Thomas T. för uppgiften om breddningen av den bron 1963.

/Peter Bolin


Hela tråden: