Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 41 (Bana) (Bana)

av Ulf Pålsson, Sunday, November 05, 2023, 23:29 (347 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Roslagsvägen vid Albano ca 1970. Visserligen syns inget av Roslagsbanan på bilden, men eftersom den visar hur det såg ut i närområdet vid den tiden tar jag med den ändå. Området till vänster i bilden är i dag helt förändrat. Där ligger nu universitetets nya byggnader.

Vid denna tid hette busshållplatsen Veterinärhögskolan här vid korsningen mellan Roslagsvägen och Björnnäsvägen (i dag: Greta Arwidssons väg). Området heter ju Albano (namngivet, liksom Freskati och Tivoli, efter Gustav III:s italienska resa), men i trafiksammanhang var Albano 1970 SJ:s järnvägsstation på Värtabanan, och den låg en bit bortom byggnaderna till vänster i bilden.

[image]
Roslagsvägen vid Albano ca 1970. Björn har nu riktat kameran åt andra hållet.

Roslagsvägen mellan Veterinärhögskolan och Experimentalfältet, skulle jag nog säga.

[image]
Lokdraget tåg passerar Albano ca 1970. Det måste vara här som den ursprungliga hållplatsen Universitetet öppnades några år senare. Var det möjligen 1974? Wikipediaartikeln (https://sv.wikipedia.org/wiki/Universitetets_station) innehåller ingen uppgift om det, men nedläggningen 2009 och invigningen av den nya stationen 2010 omnämns.

Nej, den här platsen kalla(de)s inte Albano. Tåget passerar Experimentalfältets lastplats (som hade växel endast i uppspåret). Fram till 1937 samt 1953-1960 var Experimentalfältet också en hållplats. Där låg också en omformarstation. 1973 öppnade man här på samma ställe den första hållplatsen Universitetet.

Tvärs över Roslagsvägen syns den dåvarande infarten till Skogshögskolan.

[image]
Okänd X4p + okänd passvagn + okänd X4p passerar Albano ca 1970. Den här bilden är för mig månadens höjdpunkt. Det framgår tydligt att det fanns två spår utan kontaktledning fram till magasinsbyggnaderna vid Albano. Var den ena av dessa, den med reklam för Svenska Dagbladet, magasin för tidningspapper från Hallsta pappersbruk? Jag har för mig att jag läst det någonstans. I många år fanns det graffitti med Stål-Långben på det magasinet.

Alltså inte Albano, utan Experimentalfältet. Till sidospåren och magasinen där kördes fram till slutet av 1960-talet den sista godstrafiken på södra delen av Roslagsbanan, med tidningspapper från Hallstaviks pappersbruk.


Hela tråden: