Vagnuttagning Vetlanda-Kvillsfors år 1982. (Järnväg allmänt)
Ibland väntade man med rivning tills hela banan var nedlagd. Det mesta av t.ex. FJ lades ned 1959 men upprivning skedde inte förrän Axelfors-Älvsered lagts ner 1961. Det kan ha varit på samma sätt med Landsbro-Sävsjö - åtminstone till att börja med. Man kanske räknade med att upphöra med Landsbro-trafiken inom en snar framtid men att det drog ut längre än vad man trott.
Troligt scenario. Rubbet revs sedan Landsbrotrafiken upphört 1973 och spåranslutningen med den återstående, östra delen, av fd VJ skulle brytas i o m att spårkorset i Vetlanda då försvann? Som sagts; fler bilder från denna spårrivning vore trevligt.
I Tåg nämns däremot diskussioner om att omleda trafiken från Kvillsfors/Järnforsen via Gårdveda. Där låg ju banan kvar fram till 1991-92.
Revs väl av OBJ?
Fritt ur minnet var sträckan 6 km lång, de tre närmast Gårdveda hamnade i Böda, resten i Ohs. Rivning 89-90 (-91?)
Sedan har jag alltid undrat hur länge Skurugata-Kålshester på EÖJ låg kvar. Järnvägsdata nämner att sträckan sparades för militära ändamål.
Ska ha använts av Ing 2 fram till 1980. Varefter åtminstone delar av banan revs/ togs om hand av AGJ./ L G