Spårkorset i Vetlanda (Järnväg allmänt)
Ibland väntade man med rivning tills hela banan var nedlagd. Det mesta av t.ex. FJ lades ned 1959 men upprivning skedde inte förrän Axelfors-Älvsered lagts ner 1961. Det kan ha varit på samma sätt med Landsbro-Sävsjö - åtminstone till att börja med. Man kanske räknade med att upphöra med Landsbro-trafiken inom en snar framtid men att det drog ut längre än vad man trott.
Troligt scenario. Rubbet revs sedan Landsbrotrafiken upphört 1973 och spåranslutningen med den återstående, östra delen, av fd VJ skulle brytas i o m att spårkorset i Vetlanda då försvann? Som sagts; fler bilder från denna spårrivning vore trevligt.
Var det inte så att smalspårsbangården i Vetlanda låg sydväst om normalspåret, och man var tvungen att korsa normalspåret mot Åseda för att komma ut på linjen österut? Lokstallet låg ju även det på den västra sidan några hundra meter efter linjen mot Landsbro. Om ovanstående stämmer att spårkorset försvann samtidigt som Landsbrolinjen så måste rampningen skett på östra sidan ungefär där BK-tågs verkstad sedemera låg och att lokstallet inte längre användes. Kan någon bekräfta att det var så?
/Peter