VGJ 31 -Vad hände? (Bana)
Att dettta vackra lok idag är nerplockat i atomer är nog ingen hemlighet.
Men hur renoverades loket på 60-talet, bytes det några tuber eller var det mer en "kkosmetisk" renovering. (jag vill inte på något vis dra ner dem personer som då renoverade lkoet eller påpeka att dessa skulle gjort en dålig renovering)
Vad jag har hört var det en s.k kosmetisk renovering. Men här kan säkert gamla AGJ-medlemmar som Bengt o Lennart Nordh ge mer information än vad jag kan i denna frågeställning.
När var sista gången som loket var i drift och vad gjorde att man ställde av loket efter det tillfället?
Vad jag tror var det i (september 1970?) då VGJ 31 gick för egen maskin till Skara och hämtade det koppel stångs-havererade ROJ 5 (SJ S2p 3039) AGJ. Men jag är lite osäker på detta. Frågan är om det gjordes med VGJ 31?
Här kanske några gamla AGJ-medlemmar kan redogöra bättre kring hämtningen av ROJ 5.
Sedan tror jag att det gjordes ett försök år 1971 att försöka få loket driftdugligt till invigningen av den nya museijärnvägen mellan Anten-Gräfsnäs. Men detta lyckades inte p.g.a tubläckage.
Utan att tråden blir en lång AGJ tråd nu, men finns det någon som tror på att loket någonsin komer att kunna rulla igen?
Ja, självklart går det att få i ordning på detta ånglok. Mycket är ju faktiskt gjort redan. Tendern är bland annat som i nyskick.
Men kanske är det så AGJ bör färdigställa revisionen av ångloket ROJ 3 som påbörjades 2004. Detta då man fått relativt stora ekonomiska (180.000 kr?)bidrag från Sparbanken i Alingsås för färdigställande av detta ånglok.
Tror personligen i nuläget att det inte finns möjlighet för två separata stora ångloksrevisioner (ROJ 3, VGJ 31)vid AGJ. Dock ska sägas att det borde gå om man tog extern hjälp och köpte verkstadstjänst som exempelvis(Meiningen/Tyskland). Men en sådan lösning borde vara mycket ekonomiskt kostsamt för AGJ. Nej, man bör väl försöka färdigställa projektet ROJ 3 och sedan ta sig an VGJ 31. I annat fall finns det risk att det kan gå med ROJ 3 som med Göta II. Ångloket glöms bort och ligger sedan i delar. Det är verkligen ingen bra lösning. Men som sagt det är min personliga uppfattning.
Rent generellt är det aldrig bra att ha flera oavslutade projekt inom en ideell frivillig organisation. Har man som förening också sökt och fått beviljat ekonomiska medel för enskilda projekt (från staten eller andra bidragsgivare)har man ett ansvar att färdigställa dessa inom en rimlig tid. I annat fall tappar man i trovärdighet.
Avslutningsvis.
VGJ 31 är och förblir nog Sveriges vackraste smalspårsånglok.Jonas L
Ja ,jag kan bara hålla med dig. Detta ånglok är verkligen en pärla.
Mvh Per-Åke Lampemo