Ostmässan 1970 och vackrare lok (Bana)

av P-Å Lampemo, Thursday, February 17, 2011, 18:12 (5142 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Vad jag tror var det i (september 1970?) då VGJ 31 gick för egen maskin till Skara och hämtade det koppel stångs-havererade ROJ 5 (SJ S2p 3039) AGJ. Men jag är lite osäker på detta. Frågan är om det gjordes med VGJ 31?
Här kanske några gamla AGJ-medlemmar kan redogöra bättre kring hämtningen av ROJ 5.

Den drog i alla fall tågen från Skara C ut till Ostmässområdet (augusti eller september?).
Jag stod själv och tittade på loket då det avgick från spår 1 närmast stationhuset. Som nioåring tyckte jag det var konstigt med ett grönmålat ånglok. Det hade jag aldrig sett i Märklin-katalogen. :-D

Nej, vänta lite nu Johan. Det loket som drog tågen (Ostexpressen) på ostmässan 1970 var inte det NÖJ 16 "Osten". Samma ånglok som idag nu är under revision på ULJ. Året innan där emot 1969 fanns VGJ 31 och ROJ 3 i Skara för att ombesörja ostmässans ångtågstrafik under namnet Ostpilen.

VGJ 31 är och förblir nog Sveriges vackraste smalspårsånglok.

Jonas L

Ja ,jag kan bara hålla med dig. Detta ånglok är verkligen en pärla.

Smaken är som baken - personligen tyckar jag att VGJ 24 är ett betydligt vackrare lok. För att inte tala om Gp/Gt-loken som levererades på 1949-1950 - både med och utan rökskärmar. ;-)

Hilsen
Johan

Hela tråden: