VGJ 31 -Vad hände? -så här? (Bana)
Att myten om VGJ 32 för länge sedan är avlivad är välbekant. Enligt Yngve Holmgrens Västgöta-ånglok som kom redan 1968 köptes bara ett lok och det sändes på järnväg via Danmark. Vad jag undrar över är varifrån uppgiften kom, när dåvarande StLyJ övertog loket någon gång 1965-66 skrev flera tidningar om
händelsen och dessutom på ett trovärdigt sätt.
En del har forskats i ämnet exporterad men sänkt krigsmateriel/kontraband i krigets slutskede.
framför allt för för tyngre fordom o.dyl. genomsöktes Tyskland efter kriget på sådana prylar och ett ånglok skulle nog vara hårdvaluta om segrarmakterna hittade.
därför kom en hel del med sannolikhet att plitas in i lastlistorna på förlista fartyg, ett utmärkt sätt att visa att grejen var borta för alltid.
(i vissa fall undrar man i dessa sammanhang om fartygen inte borde ha sjunkit redan vid kaj under lastningen med allt som ansågs vara ombord;-) .)
Men i slutskedets kaos kunde mycket hända så inget är säkert, men efter kriget demonterades ju hela fabriker och järnvägar vilka sedan fördes till segrar-länderna.
Kunde man undanhålla ett lok på detta sätt så var det nog ett gott syfte man uppnådde.
En teori bara men tyvärr har rösterna från de som var med börjat tystna, detta har satt fart på allehande konspirationsteorier så fakta klarnar nog aldrig.
Gröna färgen;
Tyska lok kan man allt som ofta se i den färgen, är detta ett arv från moderlandet för loket!?
Snyggt som sagt men de vita ränderna är kanske sentida :-) ;-) :-D