Elektrifierade spårvidder (utan tråd) (Elektrifiering/elektrisk drift)
Första ackumulatorloket köptes 1916 och gick kvar till nedläggningen, det andra köptes begagnat 1948 och skrotades i början av 60-talet när trafiken successivt började avvecklas. Dieselloken köptes in 1937 respektive 1957 och fanns kvar till nedläggningen.
Under min "medvetna tid" (ca 1955 och framåt) användes 1916-års lok till växling inom Garphytte Bruks fabriksområde.
Det andra loket, som var utrustat med lyftkran, stod nog mest still. Det skrotades av mina arbetskamrater (Bele Duberg och Olle Karlsson) en av de somrar som jag feriearbetade på mekaniska verkstaden. Jag har för övrigt sett loket i aktion en gång när en eller flera lastade vagnar hade spårat ur på linjen.
Vad gäller dieselloken var aldrig 1957-års lok (Schöma) speciellt omtyckt av personalen.
/Bengt