Elektrifierad bandrift utan tråd (Elektrifiering/elektrisk drift)
> > Tack, alla - sånt här är väldigt intressant!!
[quote][quote]
Ackum-drift: Fanns det redan då nånting bättre än dom ömtåliga glasburkarna med skvalpande o kluckande syror/baser i...???!!![/quote][/quote]
[quote]
Visserligen lär det ju ha experimenterats med elektrisk bandrift, om än med primitiva primärbatterier, redan på 1830-talet, men vid förra sekelskiftet fanns det dock förhållandevis mogna och robusta ackumulatorbatterier (dvs sekundärbatterier).
En av uppfinnarna till den alkaliska ackumulatorn, dvs Nife-dito, Waldemar Jungner (en annan sägs vara en viss T A Edison) sägs enligt en reklambroschyr från Nife, utgiven för 25-30 år sedan, ha demonstrerat sin ackumulators hållbarhet genom att ha surrat fast en sådan på en hästdragen bryggarvagn där den efter en dags skumpande på kullerstensgator osv visade sig fortfarande fungera som avsett, vilket den tidens konkurrerande blybatterier inte skulle ha klarat.
/CEO som inte kunde låta bli att bre ut sig men gärna tar emot synpunkter[/quote]
briljant :-) får en homo horndalensis rare flika in bara; en ytterligare fördel med jungners konstruktion var att om batteriet började slamma igen eller m.a.o få cellplattorna kortslutna, att man kunde tappa ur elektrolyten samt spola ut batteriet,
därefter kunde elektrolyten ersättas med ny och man hade rimlig tid för processen.
teoretiskt fungerar det även på en blyackumulator men då tiden rör sig om sekunder innan plattorna skadas av syrekontakt och elektrolytens skadlighet är det inte praktiskt tillämpligt.
(en metod om batteriet inte ger full spänning p.g.a kortslutning mellan cellplattorna är att täta locken, vända det uppochner samt skaka kring så att slammet virvlar upp igen.fungerar naturligtvis bara på mindre ackumulatorer);-)
nife-ackumulatorn hade väl också en sämre kortslutningseffekt :-|
populärnamn "startström"
annars bara idel aplåder :-)