elektrifierade spårvidder Grängesberg (Elektrifiering/elektrisk drift)
I Grängesberg fanns en elektrifierad bana från Bergslagsschaktet ut på den
s.k. Nordpolen, dvs gtåbergs- och slamtippen. På denna bana transporterades
gråberg från anrikningsverket och laven samt slam från de två slamdammarna i
sidtippande vagnar liknande de stora s.k. "Zeppelinarna" som fanns för berg-
transporter inom gruvorna både i Grängesberg och i Kiruna.
Spårvidden var 750 mm, samma som under jord, och loket var ett av de första
el-loken som AB Magnet i Ludvika tillverkade för Grängesbergs Grufve AB och
som såldes till Bergslagsschaktet 1928.
Bergslagsschaktet ägdes av Stora Kopparbergs Bergslags AB.
Trafiken pågick till de första åren på 1950-talet då lastbilarna tog över i
och med att de nya gruvanläggningarna började anläggas norr om de gamla.