Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 600mm spårvidder i tunnlar under stockholm - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

600mm spårvidder i tunnlar under stockholm (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Staffan Granath, Saturday, October 11, 2008, 07:16 (5899 dagar sedan) @ Olov Kalderén

Vad gäller hjultrycket så gäller den siffran det så vitt jag vet totalvikten på fordonen... ;-) Batteriloken väger i alla fall mellan 2 ton och 4 ton beroende på typ. De minsta loken ser ut så här:

ja det blir så ibland för oss el-nissar att begreppen flyter ihop, visst skall det vara totalvikten per vagn.
det fanns en specialvagn med brutalt många hjul för transporter av tunga fjärrvärme-komponenter (30 ton?) och en annan som vi tog fram för att dra 220 kV-kablar genom systemet,trotsande all beskrivning i inveckling (tyvärr, hittar inte foton:-( )

ett antal personvagnar togs fram för visningar i systemet b,la åkte hela industriverks-styrelsen i tunnlarna, så vagnarna är även inspekterade.

...även om loket på bilden är ett äldre systerlok på en helt annan plats. Loken i tunnlarna har för övrigt elektronik istället för elektromekanik mellan batteri och motor.

steglöst tyristorpådrag, vissa av loken har regenerativ motorbroms som laddar batteriet (påbyggnad i stockholm det är rejäla upp/nedförsbackar på vissa sträckor, speciellt att gå i :-P )

de tyngre är utrustade för tryckluftsbroms!

under tidigt 90-tal beslöts att avveckla diesel-loken men om så skedde vet andra bättre.:-D


Hela tråden:

 


Time: 242
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1087
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1256
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2626