600mm spårvidder i tunnlar under stockholm (Elektrifiering/elektrisk drift)
Vad gäller hjultrycket så gäller den siffran det så vitt jag vet totalvikten på fordonen... ;-) Batteriloken väger i alla fall mellan 2 ton och 4 ton beroende på typ. De minsta loken ser ut så här:
ja det blir så ibland för oss el-nissar att begreppen flyter ihop, visst skall det vara totalvikten per vagn.
det fanns en specialvagn med brutalt många hjul för transporter av tunga fjärrvärme-komponenter (30 ton?) och en annan som vi tog fram för att dra 220 kV-kablar genom systemet,trotsande all beskrivning i inveckling (tyvärr, hittar inte foton:-( )
ett antal personvagnar togs fram för visningar i systemet b,la åkte hela industriverks-styrelsen i tunnlarna, så vagnarna är även inspekterade.
...även om loket på bilden är ett äldre systerlok på en helt annan plats. Loken i tunnlarna har för övrigt elektronik istället för elektromekanik mellan batteri och motor.
steglöst tyristorpådrag, vissa av loken har regenerativ motorbroms som laddar batteriet (påbyggnad i stockholm det är rejäla upp/nedförsbackar på vissa sträckor, speciellt att gå i :-P )
de tyngre är utrustade för tryckluftsbroms!
under tidigt 90-tal beslöts att avveckla diesel-loken men om så skedde vet andra bättre.:-D