En T43 hit och en T43 dit samt en T44 på kanten (Järnvägsmuseet informerar)
268 är det i alla fall. Enligt verkstaden i Gävle ett "bra lok" som de tyckte var synd att det så sällan fick några turer, men det var få turer där radio inte behövdes så det användes ganska sällan av den anledningen. Man ska visst undvika att multa 200 med 3/400-lok, vet inte varför men något skiljer de äldsta från de nyare tydligen. Det gjorde att 268 inte heller kunde gå som andralok i de multar som Gävle skickade ut, förutom det som hindrade där multar delades under dagen och gick vidare på "radiouppdrag" på varsitt håll.
I Boden har vi då multat hej vilt mellan 200-serien och 300-serien utan problem, men tidigare skulle man inte multa dessa, men det byggdes bort med tiden.
Apropå tidigare inlägg om vilka som inte var radiostyrda, så har jag för mig att 280 har fått radiostyrning inmonterad samtidigt som 320 fick det.
280 gjorde jag förövrigt min T44-utbildning på,ett väldigt bra lok, då det aldrig strulat (bortsett från en punkt) under den tiden som loket var i Boden. Det som strulade, var att loket slukade kylarvatten. Under vissa perioder fick vi fylla på vatten i Haparanda innan återfärd till Boden. Som värst höll den inte inne vattnet ens hela färden till Haparanda, och jag kan bekräfta att det inte är kul när det sker med ett extratåg en söndag, c:a 200m kvar till sista backkrönet för att sen klara sig med bara ett lok, när man har 1398ton vagnar (max 700ton per T44 på Hp-banan) och det är -30 ute...