Bevara radiostyrt! (Järnvägsmuseet informerar)

av s svensson, Friday, November 08, 2013, 09:49 (4197 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Ibland när man "gräver" i faktamateriel så får man uppgifter. Därav att jag lite frågande nämnde LKAB T44. Kanske det är detta med att T46 är ombyggda och att T44 hos LKAB är äldre. Mer än en fråga är det inte.
Micke C har rätt i att radiostyrningen måste bevaras. Hoppas detta görs. Men då kanske det vore bra att ha en T44 i någorlunda originalskick och en i nuvarande skick. Eventuellt då i skick som för 5-10 års sedan. Men då erfordras två T44 till Jvm. Ekonomin kanske inte tillåter detta ? Kanske kan jvm skaffa en T44 i dugligt skick för att senare skaffa en som byggs om till originalskick.
Men det är värt att bvevara en T44. Sedan kanske jag gärna ville bevara T44 416 också. Kanske,kanske för den är ju Td nu. Det är inte lätt att ha åsikter och då beakta framtid,musealt värde och liknande. T44 416 och Rc6 1422 är de sista loken byggda i Sverige.Det går att räkna X2 2043 som sista också, men denna räknas som motorvagn. Det var en gång ett land ,Sverige,som tillverkade lok. Sedan kom det olika problem och så flyttades det mesta bort till andra länder.
Jvm bör också bevara Z65 och även varianten Z70. Båda håller troligen på att försvinna.
Lycka till HP !


Hela tråden:

 

[x]
[*]