En T43 hit och en T43 dit samt en T44 på kanten (Järnvägsmuseet informerar)

av s svensson, Thursday, November 07, 2013, 23:36 (4034 dagar sedan) @ Martin Långström

Ja,Martin T44 är ganske lyckade som konstruktion. Men vad berättas för mig från Boden var att de första T44 (273-275, ev även 272)där fick problem med kablarna mellan korgen och boggierna. Kraftigare dimensionerade kablar fick monteras.
När skulle T44 280 fått radiostyrning ? 320 och 323 fick de radiostyrning när de fick centralkoppel ? Kanske tidigare? ( 5 T44 skall användas på Malmbanan eu i ÅW, tillsammans med 6 Rm och 5 Rc4)(T44 är möjligen 318,320-323 ?)

Vilken T44 skall väljas för museiändamål ?
Lätt återställa till ursprungligt skick ? Det spelar kanske inte så stor roll om radiostyrning finns eller inte. Troligan monteras denna bort. Fotstegen då ?
LKAB T44 skall de bytas mot Td ? Kanske kan Jvm överta dessa ?
Om nu ett eventuellt förvärv av T44 är nära förestående kanske T44 260 vara ett bra val.

Det finns en annan hemsida som har foton på T44
http://www.jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=258


Hela tråden: