En T43 hit och en T43 dit samt en T44 på kanten (Järnvägsmuseet informerar)
Ja,Martin T44 är ganske lyckade som konstruktion. Men vad berättas för mig från Boden var att de första T44 (273-275, ev även 272)där fick problem med kablarna mellan korgen och boggierna. Kraftigare dimensionerade kablar fick monteras.
När skulle T44 280 fått radiostyrning ? 320 och 323 fick de radiostyrning när de fick centralkoppel ? Kanske tidigare? ( 5 T44 skall användas på Malmbanan eu i ÅW, tillsammans med 6 Rm och 5 Rc4)(T44 är möjligen 318,320-323 ?)Vilken T44 skall väljas för museiändamål ?
Lätt återställa till ursprungligt skick ? Det spelar kanske inte så stor roll om radiostyrning finns eller inte. Troligan monteras denna bort. Fotstegen då ?
LKAB T44 skall de bytas mot Td ? Kanske kan Jvm överta dessa ?
Om nu ett eventuellt förvärv av T44 är nära förestående kanske T44 260 vara ett bra val.Det finns en annan hemsida som har foton på T44
http://www.jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=258
Jag skulle inte riktigt påstå att T44 är lyckad som konstruktion, speciellt inte gångegenskaperna.
323 har länge haft radiostyrning, åtminstonne sen jag började köra den på växlingen i Boden kring 2008. De T44 som har utrustats med centralkoppel hade redan radiostyrning sen tidigare. 320 och 280 skulle ha fått sin radiostyrning samtidigt, denna togs från de två som krockade med varrandra på hamnbanan i Göteborg.
Vars kommer uppgiften att LKAB ska byta till Td? Det är i alla fall inget jag har hört. Ganska nyligen byggdes den röda T44:an hos LKAB om till datorövervakad körning, så den är verkligen inte ens i närheten av original. Ratten m.m. är borttagen.