Spöktåget C5 – vagnstatus efterfrågas! (Järnväg allmänt)
När infördes "silvervagnarna" i Sthlm:s T-bana? När togs dom ur trafik och varför?
De var i trafik 1965-95 (fast i början stod de vål oftast på verkstad).
Var det billigare med obehandlad Al-plåt än med (grön/blå)-lackerad stålplåt?
Vet ej, men främst var det väl av viktskäl man valde aluminium.
Om jag minns rätt gick väl dessa bara på blå och röd linje (650 V=). Såg aldrig dessa på Gröna linjen hemmavid.
De gick att köra på Tub 1 (Gröna linjen) också. Den har 650V precis som övriga banor. (Absolut första tiden ska dock sammatning med spårvägens 700V ha förekommit men då fanns bara C1-C2.)
(Gissar att uppgiften "Omkopplingsbar 650/750V" för C8-C9 i bl a SLM är lite förvirrande ibland. Den möjligheten har mig veterligen aldrig utnyttjats på tunnelbanan, endast på SB. Om jag minns rätt var det de roterande omformarna som behövde förkopplingsmotstånd.)