Fråga: T.G.O.J Grön (Järnväg allmänt)
Vad jag kommer ihåg från alla mina praktikantår i under 1960-talet på driftsverkstäderna i Eskilstuna och Kopparberg så användes samma gröna färg till alla el- samt diesellok och lokomotorer samt motorvagnar. Jag fick ofta göra förbättringsmålning efter skaderep, mm antingen med spruta eller pensel beroende på ytornas storlek.
När det gäller färgerna på fordonen, så blev det tämligen fort en stor skillnad i glansen/lystern i färgerna på linjefordonen kontra växlingsfordonen samt fordon som ofta stod längre tider. De senare mattades tämligen fort. Detta märktes tydligt på litt V, V1, Z3 och Z4 samt de Ub-lok som fanns i Kopparberg och Grängesberg.
Att tvätta ett linjelok eller motorvagn var en fröjd för ögat att se när vi tog ut dem ur tvätten, då sken de i all sin färgglada fröjd, utan lort och insekter!
GBBJ har en Ub och en Hg grönmålade samt en Bt i originalfärger. När dessa målades så skrapades originalfärgerna fram på flera ställen på fordonen sedan beställdes färger därefter. Färgen på Bt-loket har ifrågasatts av många, även av mig, men enligt Dan Thunberg som ansvarade för fordonen så var det originalet som hade framtagits. Kanske även i detta fall tidens tand gjort sig gällande från början.