Grå eller gröna stolpar? (Järnväg allmänt)
I stora delar av Sverige var de stolpar som sattes upp vid elektrifieringen enbart galvade. Däremot fick särskilt utsatta områden, typ västkusten där salthaltiga vindar förkom, kontaktledningskonstruktionen i grönmålat utförande redan från början.
I Mälardalen, läs SWB, blev stolpar och bryggor målade när de var ca 25 år gamla. Alltså 70-tal. Skulle tro att detsamma gällde TGOJ.
SA
De sträckor som TGOJ elektrifierade i början av 1950-talet har, såvitt jag vet, aldrig målats gröna utan var galvaniserade, dvs grå. Jag vet inte säkert hur det var med Köping - Frövi som elektrifierades 1947. Men det spelar mindre roll eftersom någon i tråden med bestämdhet har hävdat att bilden var tagen i Trollhättan. Därefter har någon hävdat att Trollhättans stolpar var grå.
Det kan vara knepigt ibland med vildvuxna trådar i ett diskussionsforum.