Silverfärg på tak m.m (Järnväg allmänt)
Angående silverfärgen som jag sett att du då och då benämner att du ser mer som en, som du uttrycker det, "en solid färg", och att du därför tolkar det som en vitgrå färg istället för silver. Menar du med solid att den inte har korn/flakes som ofta en modern silverfärg har och som då brukar räknas som metallic färg, du ser den alltså som jämn i nyansen? Som flera andra påpekat i tråden så är den tidens silverfärg inte att jämföra med en modern metallic silver, den tidens "silver" var ofta mer aluminiumfärgat och det var väl vad jag förstått ofta just aluminium som det var i dessa "silverfärger".
T.ex. minns jag att morfar hade en burk med färg när jag var barn som han kallade för silverbrons om jag inte minns helt fel, möjligen något annat än brons efter silver. Detta brukade han bättra på mormor och morfars cyklar med på ställen där det på moderna cyklar är krom, som t.ex. styren. Färgen var helt jämn i nyansen men med en svagt gråaktig silverton och lite matt. Så det fanns nog en hel del "blask" på den tiden som gick under namnet "silver".
Det slog mig att det fanns ju fler fordon som hade "silver" på taken, t.ex fanns det en period på SJ då man målade passvagnstak i "silver". Även HC träbussar hade silvertak från början. Här är ett exempel på "silver"-tak av den typ som med troligtvis TGOJ avsåg med "silver" på Ma loken.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?mode=thread&id=110276
http://www.veteranjarnvagen.se/images/msjyd1.png
Prova att göra om bilderna till svartvitt i ett bildprogram och jämför med svartvita Ma bilder. Jag gjorde om dom i Photoshop till svartvitt och jämförde men eftersom det inte är mina bilder vill jag inte lägga upp dom svartvita versionerna.