Fråga: T.G.O.J Grön (Järnväg allmänt)
Gällande Ma loket och dess färger har det inte fram tills idag framträtt någon trovärdig källa till att dessa linjer skall ha varit vita eller silverfärgade. De bilder i färg som sägs vara leveransfoton som visats har troligtvis varit färgsatta, (Inga riktiga fotografier) och då ingen text tillhörande dessa foton där det beskrivs vilka färger loken hade vid leverans utgår jag ifrån det som står i boken. Ma loken var gröna med gula linjer från leverans.
Jag skulle inte enbart lita på uppgiftera i boken du refererar till, det förekommer där en del felaktigheter som tidigare diskuterats och påvisats. Dock skall inte bokens värde ifrågasättas. Andra "trovärdiga" källor? Om du tittar i en annan bok från Stenvalls förlag, "Elloken vid Sveriges järnvägar" av Lars Olov Karlsson, kan du där hitta en uppgift om just den första färgsättningen på TGOJ Ma-lok, "Loken levererades mörkgröna med silverfärgad dekor som sedan byttes mot gul". En annan är den ASEA skrift från 1955, "Nya svenska enfaslokomotiv", där bilden du själv visar är återgiven. När jag tittar i skriften finns det inget där som får mig att tro att den bilden eller några av de andra bilderna inte är färgfoton.
Ola Ahlström
Malmö