Fråga: T.G.O.J Grön (Järnväg allmänt)
Hej Bo:-)
För något halvår sedan fick jag ett tips av en bekant:
Om du vill veta något (Oavsett forum) så skriv/påstå något som inte är sant så kommer någon väldigt snart att rätta dig.
Min avsikt i denna tråd har inte varit att påstå felaktigheter. Det jag sagt utgår jag ifrån det jag läst. Jag skrev också tidigare att det jag tror på är det som gäller tills jag blir motbevisad. Och blir man motbevisad så får man väl ändra sin åsikt/uppfattning.
Ju mer vi argumenterar emot varandra desto mer information kommer fram.
Jag varken tror eller vet hur man målade dessa lok. Jag är för ung. (45år)
Jag påstod att linjerna var gula för det stod i boken jag precis köpt. Någon hävdade motsatsen och till slut fick vi fram text och bild från artikeln i TFA som flera hänvisat till.
Jag kunde dock inte förlita mig till att silver var rätt färg och hävdade att den måste varit vit då det ser vitt ut. Jag frågade om det var så att silver på 50-talet skiljde sig från silver idag. Jag fick bra svar även om de är svåra att sätta färg på.
Mitt val att fortsätta argumentera emot det flera av er skriver att loken var målade i silver har upplyst mig om att silver på 50-talet troligtvis har en helt annan färg än den vi känner till idag.
Jag hoppas det finns information som kan hjälpa mig hitta rätt typ av färgkod som motsvarar den form av silver som Ma loken hade på taken och på text och linjer på.
Jag uppfattar färgen som en solid färg. Jag uppfattar inga metallflingor i färgen och inte heller någon struktur som får till ett metallisk skimmer likt metalliclackade bilar idag.
Hoppas verkligen vi kan hitta ett bra svar på denna fråga.
Mvh Rickard