Trafikeringssystem F tidigare FÖT .... (Signaler/säkerhet)
går på lördag den 12 december i graven. Fr.o.m söndag den 13 trafikeras Örbyhus-Hallstavik enligt system S, alltså som spärrfärdsbana. Sista tågfärden enligt trafikeringssystem F kanske redan har gått eftersom vad jag förstår det är dåligt med trafik på banan nuförtiden. Källa till ovan är ändringstryck fr.o.m 20-12-13 till linjeboken för Gävle Trafikcentralområde.
Lite märkligt är det att Trafikeringssystem F togs in som en egen modul i TTJ från den 1 juni i år. Nu slopar man det helt.
I hur många år kom trafikeringssystem F/FÖT att användas? Mellan 25-30? Och varför blev det inga fler linjer som det kom att användas på ?
31 år!Enligt Järnvägsdata (1992): "från 28.5.1989 dirigeras tågen med kommunikationsradio från trafikledningen i Gävle"
Redan 1981 infördes radiostyrning av växlar så att föraren själv kunde lägga om dem.
Var det inte tkl i Örbyhus som skötte trafikledningen innan Gävle tog över? Var inte FÖT ett begrepp redan 1981?