Trafikeringssystem F tidigare FÖT -- historien, del 1 (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Thursday, December 10, 2020, 10:07 (1543 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

I Stockholms linjebok för våren 1988 redovisas sträckan som vutbana, liksom t ex Åkers Styckebruk-Strängnäs. Det speciella är de radiostyrda växlarna. Första föt-baneföreskriften kom 1989.


Men som Ulf Pålsson skrevs var det ju inte bara de radiostyrda växlarna som var speciellt. Även det att man lät tidtabellslagda vagnuttagningar mötas i Gimo var ju utöver det normala.

Jag tror mig ha sett det i någon tidtabell: "Mötet" bestod då av fyra separatnumrerade vut
med tidsmässigt sammanfall i Gimo. Var och en att starttillåta och avsluta separat.

1988 års linjebok innehåller ingen extraföreskrift för detta. som alltså tycks rymmas i normalreglerna för vut-banor.

Ett "osynligt" undantag var dock att tkl Örbyhus (den för vut-banan) skulle föra s k dygngraf för sträckan. Sådant var dock medgivet även för hallsbergarna för norbergsbanan. Det var smidigast att dokumentera så p g a kombinationen med fjb i Snyten och de grafiska bladens indelning.


Hela tråden: