Trafikeringssystem F tidigare FÖT -- historien, del 1 (Signaler/säkerhet)
Stort tack för informationen! Då var det någon form av special beträffande trafikledningen även före 1989, även om den inte kallades FÖT.
I Stockholms linjebok för våren 1988 redovisas sträckan som vutbana, liksom t ex Åkers Styckebruk-Strängnäs. Det speciella är de radiostyrda växlarna. Första föt-baneföreskriften kom 1989.
Men som Ulf Pålsson skrevs var det ju inte bara de radiostyrda växlarna som var speciellt. Även det att man lät tidtabellslagda vagnuttagningar mötas i Gimo var ju utöver det normala.Hur sker för övrigt växelomläggningarna idag? Vanliga klotväxlar?
De är fortfarande radiostyrda men nu över MobiSir-systemet.
Radiostyrda har dom inte varit på länge men däremot GSM-styrda eller lokalt med ställare.
Är inte GSM ett radiosystem då? Men ok om det låter bättre så ändrar jag mig till ”telefonstyrda” :-)
Tidigare och långt innan FÖT så styrdes vissa växlar med växlingsradion direkt så det har funnits ett riktigt radiosystem för åndamålet, med dagens telefonsystem så kan jag ringa från valfri plats i världen och när som helst lägga om växlar så länge växelspårledningarna är fria. Så ja det är skillnad