Benämningar på snabba tåg (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Tuesday, October 24, 2023, 08:08 (466 dagar sedan) @ Jan Frelin

Som framgår av denna diskussion har många benämningar använts i olika sammanhang för snabba tåg.
För SJ har följande gällt fram till 1968, såvitt jag förstår:
1. Expresståg (xt): Motorvagns- eller loktåg med hastigheter upptill 130 km/h. Inte resgodsförande. Restaurang- eller byffévagn eller servering vid sittplatserna. Färdbiljett, snälltågstilläggsbiljett och obligatorisk platsbiljett fordrades.Tågnummerserie 1 - 100.
2. Ilsnälltåg (ilsnt inom SJ, Ilst i kommunickan): Rälsbuss i något fall, annars vanligen motorvagnståg, i något fall lokdraget. Hastigheten varierade mellan 80 km/h (för rälsbusståget) och upp till 130 km/h. Servering i kaféutrymme eller vid sittplatserna. Detta tågslag fanns under 1950-talet med ersattes senare med snälltåg. Inte resogodsförande. Snälltågsbiljett fordrades, möjligen ibland också särskild platsbiljett (?). Tågnummerserie 1 - 100.
3. Snälltåg (snt inom SJ, St i kommunickan): Olika tågsammansättningar, dag- och nattåg. Rälsbussar, motorvagnar och loktåg. Polletterat resgods togs med i varierande omfattning. Snälltågstilläggsbiljett. Tågnummerserie 1 - 100.
4. Snabbpersontåg (pt inom SJ, P i kommunickan) har använts som beteckning i något enstaka fall. Jag vill minnas att TGOJ-tågen Ludvika - Frövi - Eskilstuna - Stockholm kallades så och att man tog ut viss tilläggsbiljett för dem. De var numrerade i persontågsserien (alltså nummer mellan 101 och 2999).
De andra beteckningar som angivits i denna diskussion är nog mer tillfälliga och kanske inte heller helt officiella, men de kan mycket väl ha förekommit i löpande texter.
Sven B


Hela tråden: