Kurirtåg var en gammal benämning på (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Thursday, October 26, 2023, 17:19 (470 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja, nu har jag inte kommunickan här, men är det inte tågen 41/42 och 37/38 Köpenhamn Oslo och vice versa. De drogs ut från Mellerud till Falun väl, med anknytning till Gävle/Mora.
De hette norr om Mellerud 163 och 164 respektive. Om jag ser på tjänstetidtabellen för 1949 så gick, som exempel 163 med Bk eller Hg lok till Åmål där ett D lok kopplades till för vidare resan. Mellerud - Gbg var sth för snälltågen 100 km/tim. BJ var ju först i landet att från 1931 förstärkt banan Gbg - Mellerud för 100 km/tim genom grövre räls och slipersförtätning, så H3s loken kunde utnyttjas fullt ut. De utgick också alltid från Åmål och dit efteråt med några vagnar på släp som bromsvagnar. På BJ tiden lördagar utdraget till Grums. Men de bytte då lok i Åmål. Vanligen H3 eller C3 då. De vanliga snälltåen på BJ som jag skrev om var dagsnälltågen 1 och 2. Av Sj omnumrerade till 101 och 102 och nattsnälltågen 11 o 12 -före 1944 numrerade 43 0 44 - som fick nummer i persontågsserien 103 o 104.

Jag har tjänstetidtabellen för GDG 2, Falun-Åmål, och 3 trafiksektion, fd GDJ och SDJ, gällandes från 9 maj 1948, sista GDG, och som SJ från 1 september 1948. I dessa har alla resandetåg på BJ beteckningen Pt (persontåg) även tågen 1 och 2. Enda snälltågen är tågen 9 och 10 mellan Mora-Krylbo på GDJ-SDJ. Håller med om att 1 och 2 kunde kallas snälltåg eftersom de har väldigt få uppehåll.


Hela tråden: