Rundlokstall modell mindre (Järnväg allmänt)
Ett varm tack till er som mailat tips och kommenterar detta inlägg på ett konstruktivt sätt !
Tack också till er som har utryckt positiva åsikter om det vi uträttar/uträttat i Galtström genom åren i inläggen här nedan.
Vi behöver verkstadsresurser för att kunna färdigställa våra nya fordon samt för att kunna underhålla våra redan existerande fordon på ett bra sätt. Det stall vi har i Galtström idag duger enbart för enklare underhåll och uppställning av ett lok dvs. LOKE.
Vi uppför för närvarande en vagnhall med 90 meter under tak. Inte för att vi skall skaffa 90 m tåg utan för att kunna förvara det som idag ligger ute under presenningar skall kunna förvaras på ett bättre sätt än idag, sedan skall ett persontåg samt ett genuint godståg inrymmas i denna lokal.
Lokstallet vi bygger vill vi göra toppmodernt invändigt, men med en exteriör som smälter in i området. Vi har idag TVÅ kompletta verkstäder som bara väntar på att få komma ur "kuvösen" in i värmen och användas. Lokstallet skall således inrymma tre stallplatser samt verkstadsdel och snickeri. Då blir vi oberoende av verkstadshjälp till ca 90%.
Magasinet kommer att inrymma renoverad spårmateriel som inte mår bra av att ligga utomhus.
Vändskivan som vi köpte i fjol håller vi på att göra i ordning med ny räls samt med täckt grop av säkerhetsskäl. Skivan lackeras nu under försommaren och sedan skall vi börja med fundamenteringen för denna och tillverkning av ett nytt centrum då detta saknades vid köpet från AGJ. Tack vare skivan så kan vi vända på fordon i samband med större underhållsjobb vilket kan vara en fördel. Vi kan även eliminera 7 växlar (= växlar vi inte har och inte vill ha)
Vi tjänar en massa utrymme uppe på upplaget och får ändå spåranslutningar till alla uppställningsspår som kommer att finnas i området samt vagnhall och lokstall.
Vi får det med andra ord exakt så som vi vill ha det.
Allt detta har skett UTAN några kommunala bidrag eller statsbidrag vilket man kan reflektera över om man vill göra det.
/Håkan