--Övergångsbryggor på rälsbussar (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Att dörrarna hölls öppna kan vi nog utesluta, vilket kan illustreras av en historia som en konduktör på inlandsbanan berättade för mig när jag åkte där sommaren 79:
när han gick över mellan vagnarna, så hoppade tåget till och övergångsbryggan slog till dörren så hårt att dörrens samtliga gångjärn slogs av (alla fyra).
Där stod han med en lös dörr i handen, tills en resenär uppmärksammade vad som hänt och hjälpte honom att lirka in dörren i förarhytten.
Däremot är det fullt möjligt att gaveldörrarna hade handtag på båda sidor, men att det inre handtaget togs bort senare; det är en ganska enkel åtgärd.
Något i den vägen inträffade på Roslagsbanan cirka 1980, när gaveldörren in i resgodsutrymmet på X7P låstes, det vill säga att handtaget i låset från resandekupén togs bort och att dörren in till förarhytten i gengäld fick ett handtag. Jag vet inte om det krävdes att man bytte till en längre fyrkantsstång, eller om det räckt med att slå sprinten ur handtaget och ta bort det.
SI