Övergångsbryggor på rälsbussar (Fordon: motorvagnar / dressiner)
... Det fick mig att undra hur mycket dessa övergångar faktiskt användes?
På "östgötasmalspåret" (38 trafiksektionen) fanns flera tvåmans rälsbusståg och vad jag vet gick man mellan vagnarna (och höll fast mössan). En rikstabell av 1956-12-01 redovisar 2 fasta konduktörstjänster i Norrköping Ö och Finspång vardera, 4 i Linköping och 6 i Västervik: Varav kanske halva tiden i persontåg (Konduktörsgrupperna i Lp var än inte hopslagna). Men också fanns varianten två motorvagnsförare, om detta var turtekniskt lämpligast: Tillämpat av även TGOJ, som på senare år ej ens hade några konduktörsbefattningar.
Finspång-Örebro var från 1960 alla rälsbusståg enbemannade. 38 ts upphörde 1961 och uppgick i
normalspårets 2 ts. Vissa funktioner, t ex tågledningen utom kontorstid, hade redan förut varit
sammanslagna.
Visserligen var väl övergångarna historiskt sett allmänt betydligt spartanskare än vad de är idag men skulle det verkligen historiskt sett varit tillåtet för resande att använda YBo/YCo-tågens övergångar? Det sägs ju så här i tråden men med tanke på besväret för järnvägens personal själva att använda den låter det märkligt för mig.
Med vänlig hälsning
Mr H