Övergångsbryggor på rälsbussar jämför loktåg. (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Inte rälsbuss, men väl X7 och UBX7 kördes det med mellan Landskrona och Billeberga (-Eslöv) på 70-talet. Det fanns en öppen övergångsbrygga mellan motorvagnen och manövervagnen. Efter vad jag minns, fanns det skylt på insidan av dörren som upplyste att resande inte fick nyttja den övergången. Inget man precis ville heller.
En enda gång under alla mina resor mellan Landskrona och Billeberga prövade jag dock på att gå från en vagn till den andra. Dörrarna var betydligt tyngre att öppna och stänga än jag trodde (de var i alla fall den dagen olåsta) och väl ute i det fria på övergångsbryggan såg jag till att inte släppa taget om dörren jag kom ut genom innan jag fick upp nästa dörr. Man ville ju inte bli fast ute på bryggan. Blåste ganska ordentligt där. Tågen höll 90kmh ute på sträckan där.
Så jag kan säga att jag provat det en gång. Fann aldrig behov att prova igen.