Övergångsbryggor på rälsbussar jämför loktåg. (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Rälsbussarna var besvärligare att gå mellan, eftersom gaveldörrarna öppnades utåt. Det betydde att det var svårt att öppna bägge dörrarna innan man klev ut på bryggorna. Det betydde att ett sätt att gå mellan vagnarna var att gå ut på övergångsbryggorna, stänga dörren man gick ut från och först sedan öppna nästa dörr. Det inkluderar alltså ett ögonblick då man står mellan vagnarna med bägge dörrarna stängda, och det om något är säkerhetsmässigt betänkligt.
Det går utmärkt att öppna dörren på nästa vagn innan man stängt den första, och det är att föredra. Den måste dock vara öppen ända ut mot grinden, dörrarnas svepytor överlappar varandra. Detta gäller smalspårsbussar, men jag antar att det är likadant på normalspårsbussarna. Att öppna en dörr när man själv står ute på bryggan är trångt och besvärligt.
Min teknik var att öppna utgångsdörren, hålla i mössan och kliva ut med högerbenet så att benet höll dörren öppen, öppna motsatt dörr, gå över, stänga dörren bakom mig innan jag kommit in helt på andra sidan. En hand till mössan och en till nästa dörr, alltså måste fötter och ben bli involverade i dörrhållandet åtminstone i ett par sekunder.