Mer Trollhättan-Nossebro - Något från Tidtabell 150 1950. (Järnväg allmänt)
I tidtabell 150 från 10 juni 1950 var sth för persontågen 45 km/h. Motorvagnståg. Vilken av VGJ motorvagnar gick där? Tidtabellsboken skiljer på motorvagnståg och rälsbusståg. Kan sth höjts ett tag när YCo5p kom?
Här har jag antecknat fel på något sätt. I 1963 års linjebok är sth 55 för YCo5p. Kanske åtgärden 1958 var en höjning?
SkLJ nytryckte i ett sammanhang 1949 års tdtbok. Lokalgodstågen gick här i princip "i persontågstider" med inget mellanstationsuppehåll över 1 minut. Detta antyder låg trafikvolym,
t ex vagnutbyte fick ge försening: Trollhättan var då ännu öppen som samtrafiksväg, vilket dock försvann inom kort.
Östgående lördagar låg lgt "på nosen" på ett motorvagnståg. "§ 100" tillämpades i Åsaka, där klareringen dragits in: Knr fick göra ankomstanmälan till Trollhättan som avsände motv. Dess förare fick där begära avgångstiilåtelse från "tkl framåt", då i N. Björke. Enligt "Sveriges Järnvägsstationer" en av VGJ få kvinnliga sådana. Anmälningarna i Åsaka stod i resp. tågs tjänstetidtabell.