Ytterligare något från Tidtabell 150 1950. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Tuesday, May 12, 2020, 00:40 (1665 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I tidtabell 150 från 10 juni 1950 var sth för persontågen 45 km/h. Motorvagnståg. Vilken av VGJ motorvagnar gick där? Tidtabellsboken skiljer på motorvagnståg och rälsbusståg. Kan sth höjts ett tag när YCo5p kom?

Här har jag antecknat fel på något sätt. I 1963 års linjebok är sth 55 för YCo5p. Kanske åtgärden 1958 var en höjning?

SkLJ nytryckte i ett sammanhang 1949 års tdtbok. Lokalgodstågen gick här i princip "i persontågstider" med inget mellanstationsuppehåll över 1 minut. Detta antyder låg trafikvolym,
t ex vagnutbyte fick ge försening: Trollhättan var då ännu öppen som samtrafiksväg, vilket dock försvann inom kort.

Östgående lördagar låg lgt "på nosen" på ett motorvagnståg. "§ 100" tillämpades i Åsaka, där klareringen dragits in: Knr fick göra ankomstanmälan till Trollhättan som avsände motv. Dess förare fick där begära avgångstiilåtelse från "tkl framåt", då i N. Björke. Enligt "Sveriges Järnvägsstationer" en av VGJ få kvinnliga sådana. Anmälningarna i Åsaka stod i resp. tågs tjänstetidtabell.

På Ekevings sida finns tidtabellsboken del A från 1949 för Västgötasmalspåret, 36 ts, samt normalplan för tågen i tidtabell 150, Den som min tidtabellsbok del B gällde för. Tittar man i denna så hittar man att för trafiken Trollhättan – Nossebro användes 1 Xo, 1 vagn litt C, 1 vagn litt Co samt en F-vagn. Morgontåget till Trollhättan var förstärkt med 1 C-vagn och ett eftermiddagståg till Nosssebro med en Co. Antagligen för att täcka upp för arbetspendlingen. Morgontåget hade även en F med sig. Lite att dra på för Xo:an.
I lokalgodståget gick Co till Trollhättan och och C-vagnen i retur till Nossebro. De dagar lgt inte gick gick det ett motorvagnståg med samma upplägg för personvagnarna. F-vagnen gjorde två varv under dagen.
Uppgift om linjens sth saknas. Endast sth för olika fordonstyper anges. För X-fordonen sakna dessa. Anges bara att de är under utarbetande.
Åsaka, Norra Björke, Frambo och Bäreberg är tågplatser. Lördagsarrangemanget med lokalgodståget före persontåget kvarstod tidtabell 150 med skillnaden att det var tåganmälan även i Norra Björke för båda tågen. Norra Björke nedklassad till tågplats från tidtabell 150? Båda hade det även i Åsaka. Främmestad är tåganmälningsstation framåt.


Hela tråden: