Om vägskyddssignal/V-signal -- forts. (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Thursday, November 04, 2021, 09:34 (1155 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

(forts.)

Till sist något om V-signalens signalbetydelse enligt Trafikverkets trafikbestämmelser för järnväg (TTJ). Signalbild 'rött' innebär signalbeskedet "stopp före plankorsningen", och 'vitt' innebär "passera". "Stopp före plankorsningen" betyder att föraren på en tågfärd om möjligt ska stanna tåget före plankorsningen. Åtgärder för att stanna före plankorsningen ska i förekommande fall vidtas från en orienteringstavla för vägskyddsanläggningen, placerad så att föraren därifrån ska kunna se vad V-signalen (eller den försignalerande V-försignalen) visar, och föraren ska ge ljudsignal "tåg kommer" upprepade gånger om föraren inte är helt säker på att kunna stanna före plankorsningen. Det där med 'om möjligt' kan tyckas konstigt, men inte alla vägskyddsanläggningar är så dimensionerade att även tåg med lägre bromsförmåga (t.ex. långa godståg) har möjlighet att stanna före plankorsningen, även om fullbromsning inleds vid orienteringstavlan. Principen med 'om möjligt' är oförändrad sedan bomsignalskärmens dagar. För trafikverksamheterna spärrfärd och växling innebär däremot "stopp före plankorsningen" från V-signalen krav på att stanna före plankorsningen.
/up


Hela tråden: