Om vägskyddssignal/V-signal (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Thursday, November 04, 2021, 19:32 (1047 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Man kan ju fundera över detta att man valde en signal som lyser i båda riktningar. Skälet skulle kunna vara så enkelt som att man halverar behovet av signallampor, men jag tror att man tänkt längre än så. Fördelen är nämligen också att om lampan slocknar kommer detta att kunna upptäckas av första passerande tåg och nästa tåg kan orderges om det. Vid skilda lampor skulle däremot bara tåg i ena riktningen kunna upptäcka den släckta lampan.

Det ska också tilläggas att den allra senaste principen är att det ska vara skilda lampor och varje lampa ska placeras så att den i färdriktningen står efter plankorsningen. I och med att det numera används LED-ljus kan man i princip utesluta risken för släckt lampa.

Nja. Energiförsörjningen kan ju ta slut och då slocknar båda lamporna.


Hela tråden: