V-signalens höjd över r.ö.k. samt bakgrund (Järnväg allmänt)

av Jim Hansson, Monday, November 08, 2021, 18:44 (1043 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

- - - En sak förbryllar mig om V-signaler. Huvudsignaler ska ju placeras så att mitten är minst 3,0 m över räls överkant. Det är ju rimligt med tanke på förarens placering i ett lok.

Men V-signalerna ska ha sin ljusöppning 2,2 m över räls överkant. Dom sitter alltså alltid lägre än förarens ögonhöjd. Det finns ingen anledning att göra så, det blir bara sämre synbarhet. Jag har känslan av att V-signaler (kontrollsignaler) infördes i all hast pga spårledningsfelen på 40-talet, och att i den allmänna brådskan valde man någon enkel lösning som blev 2,2 m. Sen har man fortsatt med det utan att veta varför...


Standardregeln 2,2 m över r.ö.k. för V-signalens placering tillkom ursprungligen, tror jag, som ett resultat av att det skulle gå förhållandevis lätt och snabbt att sätta upp de många många V-signaler som under 1950-talet skulle komma att ersätta bomsignalskärmar/bomsignallyktor och kontrollsignallyktor. (Gunnar Ekeving visade för ett antal år sedan på detta forum många foton från rekognoseringsresor runt om i Skåne. Sådana aktiviteter skedd förstås i hela landet.)

Att man sedan har fortsatt behålla standardhöjden, det beror, menar jag, på att man ser skäl för att det underlättar för föraren att även på håll och i mörker avgöra huruvida det är frågan om en V-signal eller huvudsignal. V-signalen är, hur konstigt det kanske än kan låta, en något ”mindre viktig” signalinrättning än en huvudsignal, och förarens förhållningssätt är olika beroende på om tåget närmar sig ”stopp” från en V-signal än ”stopp” från en huvudsignal.

Undantag från ”normal” V-signalplacering är ju dock inte ovanliga. I tråden har redan Magnus Lindman visat en V-signal som är en f.d. huvudljussignal och har en placering som en sådan. (Någon har dessutom felaktigt försett dess bakgrundsskärm med vit reflexkant, men det är ju en annan sak.) Här och där förekommer det också att (”riktiga”) V-signaler är placerade på marken eller i kontaktledningsbrygga, om spåravstånd etc. inte medger normal stolpplacering. Helt acceptabelt i de flesta sådana fall, menar jag.

Skälet till att V-signalen kom till ser jag snarare var att stoppsignalbeskedet måste förbättras vid av misstag icke fällda manuella bommar. Bomsignalskärmens stoppsignalbesked var helt enkelt för dåligt. När det gäller automatiska ljus- och ljudsignaler kan du ha rätt i att dålig funktion för dem innebar att man behövde en betydligt bättre stoppsignal än vad som utgjordes av en släckt kontrollsignallykta.
/up

Det förekommer ju också att huvudsignaler och V-signaler står intill varandra, t ex när en plankorsning finns vid en blocksignal. Då är det inte så dumt att de sitter på olika höjd.
Jim


Hela tråden: