Om vägskyddssignal/V-signal (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Thursday, November 04, 2021, 20:45 (1047 dagar sedan) @ Erik Andersson

Det ska också tilläggas att den allra senaste principen är att det ska vara skilda lampor och varje lampa ska placeras så att den i färdriktningen står efter plankorsningen. I och med att det numera används LED-ljus kan man i princip utesluta risken för släckt lampa.


Det här med att V-signalen numera ska stå efter plankorsningen stämmer inte helt. Det är en tänkt placering i ALEX-konceptet, åtminstone på plankorsningar över bara ett spår, men inget som säger att det måste vara så. Däremot har Trafikverket kommit med ett nytt projekteringskrav som innebär att man måste ha sikt på V-signalen hela vägen från V-försignalen och fram till den. Uppfylls inte siktkravet ska man sätta upp en repeterande V-signal. Man kommer således kunna råka ut för plankorsningar med fler V-signaler i samma riktning!

Oj... hade det inte varit aningen mindre orimligt med repeter-Vf:ar? En röd signal som dyker upp på oväntat kort avstånd lär (och bör) väl lokföraren nödbromsa för?


Hela tråden: