E-lok nybyggda från 1942 (Fordon: lok)
Jag har funderat över detta att DSB nybyggde kopior av F-loken så sent. Är det verkligen exakta kopior? Var de f.d. SJ-loken då (40-60-tal) i originalskick? Om så var fallet kunde verkligen en konstruktion ursprungligen byggd 1914 betraktas som "up to date" 1942? Eller var det en nödåtgärd betingad av kriget?
Dom var inte exakta kopior utan man använde de moderniseringar som hade kommit under tiden. Blan annat blev det väl helsvets.
Men grundkonstruktionen var ju densamma och prestanda och användbarhet i stort det samma. en sak var ju att man utan vidare kunde höja sth till 110km/h.
Men faktum är väl att det inte hände så särskilt mycket med utvecklingen av ånglok de sista 40-50 åren som det nybyggdes ånglok.
Överhettning var i stort sett den sista innovationen, Gieselejector hade kanska varit något men den kom försent.
Tittar vi på Sverige så var ju de sist byggda S1-loken inte bättre (det finns dom påstår att dom var sämre) än S-lok byggda 40 år tidigare.
Så någonstans på 1910-talet verkar man ha hunnit fram till det färdiga ångloket.
Det görs aktningsvärda försök att få fram lok med bättre prestanda lite varstans men en gemensam sak för innovationerna verkar vara att de äts upp av dyrare konstruktioner, ömtåligare och mer underhållskrävande maskineri o.s.v