ett svar helt OT (Byggnad)

av Klas Blomberg, Wednesday, March 11, 2009, 17:34 (5931 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

I vart fall har jag lagt märke till att järnvägspersonal och kolonilotter hör ihop, det verkar finnas/ha funnits många sådana områden som haft koppling till järnvägen och järnvägspersonal. Har inte sett tecken på att Post, Tele, Försvar eller andra branscher har haft samma kolonisation, men det kan ju vara en missuppfattning från min sida, eller någon detalj som gjort att just järnvägens lotter levat kvar som "järnvägslotter" mycket längre än andra.
Områden likt det i Sävenäs finns i alla fall på fler platser.

Ända in på 80-talet fanns det tre järnvägsanknutna koloniområden i Örebro. Först och främst naturligtvis CV:s koloniområde där mina föräldrar hade kolonilott, och som fortfarande finns kvar till största delen.

Det andra var betydligt mindre och låg nånstans vid Karlslunds f.d. station om jag inte minns helt bortitok felaktigt - Rasmus kommer väl rätta mig om jag har fel...

Det tredje var det minsta och sämst placerade. Mellan Vasatorget och Örebro södra fanns det kolonilotter precis väster om banvallen, på de få metrarna som skiljer järnvägen och parkeringsplatserna längs med Västra bangatan. Jag har allvarliga tvivel på hur hälsosamma de grönsakerna var, inte minst med tanke på att det här var innan det fanns vacuumtankar till tågtoaletterna....

Hela tråden:

[x]
[*]