VIKTIGT!!! - axlar (Byggnad)
Yttterst intressant, sånt här.
Du påstår alltså att helbyte av EN X2-axel kan vara en bättre affär (efter nån mindre löp-defekt) än att svarva om den.
Vad kostar en sån axel i nypris? 50 000 spänn? 100 000? Mera??
Jag tror att han menade att byta axeln och skicka i väg den för svarvning, inte att kassera den!!Dock har jag fått höra att en del av de nya motorvagnarna, kan man inte bara byta ut en axel så där. Det finns ett hårt krav på inbördes tolerans mellan axlarna som tillhör samma motorstyrningsmodul, dvs är en axel defekt måste man byta flera för annars löser modulen ut... Likaså om man svarvar en måste man svarva flera...
För att minska antalet komponter i fordonen så har jag för mig att en modul kan styra två boggies. Rätta mig gärna!
Ja precis, axeln upparbetas ju igen. Och det är noga med att hjuldiametrarna är någorlunda samma i boggien på många fordon, så ofta får man byta eller svarva grannen också... Modulfrågan passar jag på, det finns så mycket nytt och konstigt så man vet aldrig! :-) Nypris på axel vet jag inte, men upparbetningsvärdet på en boggierevision R1 av en simpel MD-vagnboggie ligger runt 50.000 spänn "över disk", inte så värst mycket egentligen. Det får man bara två koppelkåpor för om man köper nytt.