VIKTIGT!!! Bilder. (Byggnad)
Bara för lokaltågen i huvudstaden finns det 2 stora anläggningar, Bro och Älvsjö. Sedan finns jätteanläggningen i Hagalund.
Göteborg har också två motorvagnsanläggningar? Förutom Vagn- och heltågsverkstaden, jämförbar med Olskroken på många sätt, är Hagalund bara ett städspår där man vänder tåg precis som i G och M.
Varför skall vi i de västra provinserna sända "våra" järnvägsfordon långa vägar till verkstäder i andra delar av landet ?
Trodde man underhöll fordon i Motorvagnshallen, Olskroken, Sävenäs och hos Bombardjär? Ni har ju t o m en revisionsverkstad i kroken..? X2-drivarna revideras ju där, vagnar och manövrar i Hgl.
Vi börjar komma ifrån det historiska nu, men vi behöver också en undergolvsvarv i Västsverige och den skulle sitta bra i anslutning till koloniområdet. Den som gör denna investering kommer att tjäna pengar.
Nja, kanske det. Axelbyte i kroken går snabbt det med, 20 minuter lär det ta att byta en X2-axel i hjulsänk, samma som en svarvning. Finns det verkligen sådana volymer där man inte väljer axelbyte att investeringen i en ug-svarv betalar sig, jämfört med att åka ner till Malmö? Inget jag har någon aning om, men detta måste man ta med i funderingarna innan man förköper sig på en så dyr sak som en svarv. T o m där svarv finns väljer man ibland axelbyte istället, alla skador går inte att svarva men det är så dags då när man står där och inte får till en djupgående krosskada. Det är inte många kronor att tjäna på svarv istället för axelbyte, upparbetningskostnaden för en lös hjulaxel är inte särskilt hög, men svarven kostar många kronor och blir kanske aldrig lönsam om volymerna är för små. Godsvagnar svarvas ju i prinip aldrig, ett axelbyte är så lätt och snabbt gjort att det inte är värt det. De undergolvssvarvar som finns igång idag ligger inte utplacerade helt på måfå... Men om ryktet stämmer så får vi snart en tredje undergolvssvarv till Stockholm! Ja, förutom tunnelbanans då. :-D