Tp-loken och dess drivning (Järnväg allmänt)

av Jörgen Bergfors, Saturday, June 13, 2009, 14:45 (5777 dagar sedan) @ Morshyttan

Jag citerar Tp:ns skötselanvisning:
Voiths växellåda L37 har 3 steg, nämligen en momentomvandlare (omvandlare med förutom pump- och turbinhjul en ledskenerad) och två hudrauliska kopplingar med endast pump- och turbinhjul.
Samtliga pumphjul sitta på en gemensam axel, primäraxeln, driven via en kuggväxel av motorn, medan turbinhjulen för omvandlaren (steg 1) och första kopplingen (steg 2) sitter på en hålaxel och turbinhjulet för andra kopplingen (steg 2) på en annan hålaxel. De båda sistnämnda axlarna äro båda lagrade på primäraxeln men stå i ingrepp med utgående axeln via kuggväxlar med olika utväxlingsförhållande. Samtliga kuggväxlar ligga alltid i ingrepp, men endast huset till det växelsteg som motsvarar lokets hastighet är fyllt med olja. Växlingen mellan de olika stegen sker genom att det ena huset tömmes och det andra fylles med olja. Tack vare att vridande momentet ökas successivt med oljepåfyllningen, vilken tar några sekunder, går växlingen relativt mjukt.

/Jörgen


Hela tråden:

 

[x]
[*]