Tp-loken och dess drivning och fartresurser - fundering (Järnväg allmänt)
Har hittat notering om T23 som säger 1015mm drivhjul, dvs klart mindre än T21 och möjligen(?) mindre än Tp.
Kan man då anta att de fick behålla samma utväxling som när de var Tp så stmmer det ganska bra. T23 anges sth till 75km/h. Med 1040-1100mm hjul mostsvarar det drygt 80km/h.
Säremot var väl T21-22 ensamma om lågväxeln.
Enligt SLM, enl sista sista utgåvan där jag kunde hitta typen, stod det följande:
T21 (1988) effekt 590kW(800hk), drivhjul 1255mm, sth 50/80km/h
T23 (1976) effekt 590kW/800hk, drivhjul 1015mm, sth 75km/h
Tp (1982) effekt 550kW(750hk), drivhjul 1100mm, sth 80km/h
Enligt John Toweman 21.29 blev SJs sth 65km/h, men i SLM står det alltså 80, som tydligen var sth med tanke på konstruktionen. Kanske det då i praktiken överallt bara blev tillåtet med 65, men att detta då berodde på banstandarden och inte på själva loket? Och hur var det med vagnarna, fanns det några vagnar som var tillåtna för högre sth än detta hos SJ vid den tiden (alltså inte SRJ som väl hade 75?) och att det därför inte verkade meningsfullt med snabbare lok på SJ-spår? (Vilken sth tilläts f ö för ensamt Tp-lok hos SJ med tanke på dess bromsvikt?) Om det var sth 75 för eltåg på fd SRJ skulle det ju kunna stämma att Tp-dragna persontåg i praktiken kördes lika fort som de elektriska tågen där trots ev lägre formell sth 65 i SJ-regi för Tp? (En parentes till: Vilken sth hade de ångloksdragna persontågen med t ex SRJ 27-29?)
Betr den högre motoreffekten i T21/T23: Kan den bero på att Tp med 750hk kom 1953 och T21 med 800hk inte förrän 1955 och att man då hade lyckats få ut ytterligare 50hk ur samma motor på något sätt och vid ombyggnaden från Tp till T23 även införde denna modifiering/effektökning?
/funderade CEO