Tp-loken och dess drivning + lite till (Järnväg allmänt)
Så om jag förstår dig rätt så är Voith-lådan i sina äldre versioner en konstruktion från 30-, 40-talet?<
Verkar så, men jag måste nog se Tp-lådan lite mer i verkligheten först:-|
på thors-dagen i söndags (Loket thor asså på ulj, det var inte torsdag i söndags:-D )det hade blivit ett grannt liv ifall jag lyckat demontera lådan i marielund:-P )
Och vad skulle du med en gammal stridsvagnsbärgare till?<
hobbyna växlar, det var en bekant som gått och köpt på sig en FAMO 18T halvband-vagn med en maybach V-16 motor på 34 l och en vinch man kunde flytta södermalm med:-) trevlig machin men aningen svår att hänga med i trafikrytmen med, å andra sidan vågade ingen tuta i.a.f ;-)
Själv skulle jag hellre lyssna till ljudet från pannrummet än från lådan. Och möjligen också njuta, och även antagligen förfäras, av porlandet i bränsleledningen..? Lär väl ha låtit som en yster vårbäck? :-D<
ja, allt har ju en baksida för vid ett tillfälle skulle jag köra ut den ur garaget varvid jag satte en jeep-dunk på sätet startade upp fick den lite varm och skulle köra ut.:-)
tyvärr stannade machinhelvetet mitt i dörren, dunken (20l) räckte ungefär 3 min på förhöjd tomgång+ körning:-P
på landsväg visade den sig dra 15-40 liter milen så efter renovering sålde vi den, så roligt var det inte, inte ens med soppa-priset 3 kr:-P ;-)
Men nu är den hobby för utom hudson -35 historia nu får det vara järnvägshistoria i stället :-)
anser staffan g från horndals utmarker :-| :-) :-D