Lastplatser för av- och påstigning (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Friday, January 22, 2016, 16:20 (3312 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Enligt nu det gällande regelverket JTF kan en linjeplats vara avsedd för resenärers av- och påstigning. Gällde motsvarande förfarande för lastplatser enligt de äldre utgåvorna av SÄO och isåfall hur lång tillbaka i tiden kan man spåra detta?

Ändringen skedde med 1959 års Säo. Med exempel från östgötasmalspåret stod Birkekärr som hlp i 1958 års linjebok (linjebeskrivningen) och lp i 1959 års (Infrastrukturella rollen). Persontrafik pågick ända till banans nedläggning och sidospåret fanns kvar lika länge. I 1959 års tdtbok hade man dessutom tillagt "lp" efter signaturen "Bir". Tidigare hade denna bestämning för sådana platser inte satts ut.


Hela tråden: