Yp eller YP - here we go again. (Järnväg allmänt)
Motlut och bergsskärning, typiskt ställe man som dieselnörd öppnar hyttfönstret. :-)
Tack för bilden Lars.
Blev väll inte så mäktigt ljud från en Z4p!
BJ
Medhålles i detta fall, körde många år med en D 812:a i knähöjd med Yp, ingen vidare arbetsmiljö i A-änden, hellre en Gp med 400 ton i kroken och öppet sidofönster men så var det det där med arbetsmiljö men vissa saker får man gärna stå ut med (ironi) :-D Palle i Vika ångloksnörd.
Yp hade ingen D812, det satt en bensinsexa i dessa, minns dock inte typbeteckningen. Byttes sen till en dieselsexa, D611(?).
De Yp jag körde hade denna beteckning efter omlittreringen från Ybo5p och de har fortfarande gamla Scania-Vabis 812 dieslar under huvarna och huvaligen vilket oljud i knähöjd i A-änden.:-( Palle i Vika som var placerad i Vk mellan 1979-1984 ;-)
Ok, men om det var omlittererade Y[size=small]B05p[/size] så blev dom YP och inte Yp. Yp var en 2-axlig trärälsbuss från HC och YP en boggie stålrälsbuss, också av HC tillverkning. Jag trodde i min enfald att majoriteten av skribenter på forumet fått detta rätt för sig efter alla trådar rörande detta under åren, så att missförstånd kan undvikas rörande vilken fordonstyp man talar om. Har du dessutom kört dom så förstår jag än mindre varför du skriver Yp när dom t.o.m var märkta YP.
Ska verkligen B:et vara så där litet? ;-)